Vietnamese Loempia - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu Vietnamese Loempia - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu

Vietnamese Loempia

Door: Diana en Jeske

Blijf op de hoogte en volg Jeske

08 September 2008 | Vietnam, Hué

nou vietnam is wel weer even anders dan maleisie.
De vlucht duurde lang, maar was wel te doen.

Ripped off in hanoi.

In hanoi aangekomen werd ons eerst aan taxi aangeboden voor 60 dollar.... beetje veel geld, dachten wij zo. dus toen zijn we naar een mininusje gelopen waar we voor 3 dollar pp mee mochten. We wilde naar een bepaald backpackers hostel, maar werden onderschept met de lul smoes dat die vol zat en at er vlak bij een andere hostel van de zelfde eigenaar was. (dit eas natuurlijk niet waar, maar na een reis van 14 uur en een jetlag functioneert het brein toch iets minder efficient..) daar aangekomen wilde de chauffeur van het busje dat we elk 300 000 dong betaalde in plaats van 3 dollar. wat neerkomt op 30 dollar. Na wat vasthoudendheid van diana hebben we 300 000 voor ons samen betaald.
Daarna begin het gedonder met de kamer, we hadden een goede prijs afgesproken in dollar en toen ging hij dat ineens met een fantastische rekentruc op een rekenmachine omrekenen naar
dong, wat weer neerkwam op meer geld. en toen we daar eenmaal over uit gediscusseerd waren, kwam er ineens weer 10 procent tax bij. dat was even heel frustrerend voor ons, gezien we erg moe waren.
Uiteindelijk alles duidelijk en betaald, en toen zijn we een fijn tukkie gaan doen. daarna lekker gedouched en wat gaan eten. Ons was de noodle soup aangeraden in een heel netjes, schoon restaurantje. Het was erg lekker, maar we hebben later nog ergens een bord rijst moeten gaan eten, want het is super licht verteerbaar.
Hanoi is heel druk, iedereen rijd op hondas en ze hebben toeteren tot een heel nieuw niveau verheven.
1. ik rijd achter je
2. ik ga je inhalen
3. ik ben je aan het inhalen
4. ik heb je zojuist ingehaald
5. ga als de sodemieter aan de kant
6. ik rijd hier, dat je het even weet.
Ook hier is inhalen voor scherpe bochten niets nieuws, tegenliggers in zicht? gewoon even toeteren!

We wilde dus snel weer weg uit hanoi dus gingen terug naar het hotel om een tripje naar halong bay te boeken. onderweg even de prijs gecheck, om te zien wat 'markt conform' was, zodat ze ons niet konden oplichten.
Wat hij natuurlijk wel weer probeerde, het was dit maal een ander mannetje, een heel vervelend ventje eerlijk gezegd.
Hij probeerde ons dezelfde trip voor twee keer zo veel te verkopen. Wat hem niet is gelukt.
We spraken af dat hij ons om 7 uur wakker zou maken... en maakte nog een grapje van, ' ok voor 10 dollar' en lachte heel gemeen, en ik werd dan ook de volgende dag om half acht wakker... hij had ons niet gewekt. we zijn er van overtuigd dat hij dat express niet had gedaan.
Wij een en al vrolijkheid beneden en zijn snel vertrokken.

Halong Bay

Halong bay is een baai aan de kust van vietnam met allemaal karstgebergten er in. overal waar je kijkt zie je deze bergen, het is echt heel mooi. We gingen op een grote boor deze bai rond varen, en sliepen ook op deze boot.
Op de boot ontmoetten we drie grappige engels jongens waar we erg mee kunnen lachen, echt van die heerlijke britse droge humor! (jo en frans; ze gebruiken ook consttant de zin: thats what she said!!!)We hebben lang met ze zitten ouwehoeren en gingen toen naar bed. op zich een prima hut. tot diana aan haar kussen rook.....
die rook zo intens goor!! ze liet het me ruiken en ik ging bijna over mijn nek. Uiteinelijk wisten we de geur te definieren naar iets wat het dichtsin de buurt kwam: oude natte hondenharen gemengd met menselijk hoofdzweet...
Die nacht ging het keihard regenen en echt goed hebben we niet geslapen, maar toch was het wel leuk op de boot.

Ninh Binh
terug in hanoi wilde we zo snel mogelijk weer weg daar. We hebben een bus geboekt naar nin binh, daar gingen onze engelse vrienden ook naartoe. daarna hebben we een restaurant uitgezocht, er waren er niet zo veel ind e buurt dus belandde we bij een italiaan, die ook rijst serveerde (voor diana) ik zelf heb lekker pizza op en een salade. we keken net op de kaart, toen o zo toevallig de drie engelsen binnekwamen. we blijven ze echt tegen het lijf lopen. We hebben toen met zijn allen gegeten. Ook hebben we hun adres van het hotekl in ninb binh opgeschreven.
S avonds met de bus naar binh binh, dat was drie uurtje in een nachtbus ( die me erg aan de knightbus uit harry potter deed denken , voor de kenners onder ons) daar aangekomen duurde het even voor we het hotel vonden, en bleken de engelse niet te zijn ingechecke. We zijn lekker gaan douchen en in onze reisdagboekjes gaan schrijven. Diana ging nog even op internet en toen ze in de lobby stond kwamen net de drie engelse binnen, hun bus had er nogal lang over gedaan.
We hebben een volle nacht goed geslapen en zijn toen nar het trein station gelopen waar we wilde kijken wat een kaartje in de nacht trein naar hue kostte. onderweg had ik nog een heel traumatische ervaring....
En vietnamese man op een motor reed de stoep op, lachte heel geniepig en zwaaide toen gezellig met zijn piemel naar me... niet op gereageerd natuurlijk, maar toch een beetje jammer. We hebben al vaker er gemaakt dat mannen obscene gebaren naar ons maken.
het schaad het beeld van de normale vietnamees als je zo'n pervert tegenkomt.

De trein bleek erg duur, dus besloten we de nachtbus te boeken bij het hotel. onderweg terug kwamen we weer onze vrienden tegen, dit keer ook met een engels meisje erbij, sarah.
We zijn met hun vieren een leuke trip gaan maken naar een natuurgebied; nam coc.
Dat is kartsgebergte met zoetwater er tussen. we gingen met tweeen tegelijk op een boot en werden in twee uur tijd door het gebied gevaren. Het was echt fantastisch mooi! mooie natuur, diepe rust en natuurlijk ook wat vietnamezen op bootjes die wat wilde verkopen. we zijn heel consequent geweest door van niemand iets te kopen, dan geven ze namelijk ook veel sneller op.

na de boottocht hebben we gegeten in een chinees restaurant, waar een baby geitje op sterk water stond... geit is daat een lokale specialiteit. maar we besloten gewoon wat standaard gerechten te bestellen, witte rijst, tofu, groente en wat varkensvlees met uien. het smaakte goed en het eten is hier erg goedkoop.

Hue
gisteren vavond et de nachtbus naar hue gegaan. het was helaas een iets minder comfortabelere bus dat die we naar ninh binh hadden, dus we hebben geen oog dicht gedaan.
hier aangekomen, zijn we ingecheck bij het eerste hotel dat we konden vinden, samen met sarah. de drie jongens hadden een bus later en zijn ergens anders, we spreken later vandag met ze af via internet.
We gaan dalijk naar het keizerlijke paleis dat hier staat.
Vanavond samen ergens wat eten en dan morgen naar hoi an waar we waarschijnlijk iets langer zullen blijven.

dat was het even voor nu!!

Xx Jeske en diana

• 08 September 2008 - 09:33

Ingrid:

Hallo Jeske en Diana, wat een avonturen weer!! Het is beslist de moeite waard een keertje geit te eten, het is erg lekker, waarom zou zo'n vietnamees biggetje lekkerder zijn toch? Ik ben benieuwd naar jullie foto's.
    Hier is alles goed, wat veel regen de laatste dagen.
    Kus en tot horens

• 08 September 2008 - 11:35

Moniek:

Hey Jes!
    Klinkt vrij bekend, de welbekende 'scams' in Vietnam... Buiten de grote steden (HCMC, Hanoi) is het wel anders hoor!
    Nam Coc zijn we ook geweest, wel lachen, dat in de lonely planet staat dat je er vanzelf wel achter komt waarom er buiten de roeier nog een vrouwtje op de boot zit... zo te horen zijn jullie daar ook achter gekomen! Mooie omgeving daar he! En hoe is het weer? Hier klote, echt veel regen en koud!
    Ninh Binh zijn we ook geweest, je kan er met een scootertje supermooie tochten maken door de kastgebergtes!
    Dames, heel veel plezier, en laat je niet gek maken door die Vietnamezen!!

xx Moniek

• 08 September 2008 - 17:20

Zus:

Ik hoor het al....niks voor mij brrrr!
    Ik lees vol bewondering en plezier jullie verhalen maar ben zo blij dat ik niet mee hoef!! Die geit gewoon een keer proberen, is niet voor niets plaatselijke specialiteit...
    Hier alles goed, sennetje ook. Mis je nu al..
    have fun!! Enne.. hoeveel dollar was het nou precies vvor de chauffeur van het busje?
    Succes met al die potloodventende, afzettende, drammerige spleetogen. (of mag ik dat niet zeggen)

• 08 September 2008 - 18:05

Elly & Henk:

zo globetrotters,we moesten erg lachen om jullie avonturen,hou goed je reisverslag bij,en laat je niet flessen, wij horen wel of Vietnam ook wat voor ons is. Kus Pa en Ma

• 09 September 2008 - 09:48

Nieske:

Hoi lief vriendinnetje!
    Wat heftig allemaal! Ik schrik een beetje van je verhalen! Gelukkig zijn jullie twee goedgebekte sterke vrouwen!
    Veel plezier en geniet ervan!

• 09 September 2008 - 18:03

Tritia:

Jessie!

Jeetje... een piemel ongewenst in beeld :-(
    Wel leuk dat jullie leuke mensen ontmoet hebben waar je een beetje mee op kan trekken, is toch wat veiliger als ik dat zo hoor!
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

Kusje en groetjes aan didi

• 09 September 2008 - 19:56

Niels:

Hey zusje, wat een spannende verhalen. Let je wel een beetje op je zelf en op didi natuurlijk! Ik zorg goed voor de plantjes hoor. ik mis je en kijk er naar uit je weer te zien.
    Ik wacht met smart op je volgende verhaal

xxxx je broer

• 13 September 2008 - 08:10

Lieke:

Hi ladies,

Wat een spannende verhalen!!! Stoer hoor. Ben benieuwd naar de foto's!

Dikke zoen