Tunnels... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu Tunnels... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu

Tunnels...

Door: Diana en Jeske

Blijf op de hoogte en volg Jeske

19 September 2008 | Vietnam, Can Tho

Dalat

Na twee dagen op het strand, wilden we graag de bergen in om wat mooie natuur te zien.
Het mooie rustige bergdorp dat wij in gedachten hadden, bleek helaas een grote lawaaige stad te zijn, met bijna geen toegang tot de vrije natuur.
Dalat staat bekend om de easy riders, mannetjes op motors die excursies aanbieden, maar ook complete reizen per motor door vietnam aanbieden. Dat laatste leek ons iets te veel van het goeie, maar een dagtrip op de motor zagen we wel zitten.

We begonnen bij een boeddhistische pagode met een enorme draak in de tuin en veel buddhas. De gids vertelde ons dat mensen die te vroeg overkijden (bijv soldaten in de oorlog) die geen nabestaanden hebben hier een speciaal altaar kregen waar de monniken voor hen bidden, om te zorgen dat zij verder in de circle of life komen, aangezien het nog niet hun tijd was en ze anders op aarde blijven dwalen. Het was erg indrukwekkend om al die foto's te zien.

We hebben de Elephant waterfalls bezocht en zijn helemaal tot onderaan de waterval geklommen en moesten zelfs een poncho aan om niet zeiknat te worden.
We zijn ongewild echte experts geworden op het gebied van koffie productie, het maken van rijstwijn ( geen goed idee om voor de lunch te drinken... 65%...) de zijde rups en het kweken van boemen. een van de gidsen kon ook een paar woorden nederlands zoals ' achterlijke gladiool' ...
Toen hebben we heerlijk geluncht in een woonkamer om gebouwd tot dorpskantine en hoe meer de mannen dronken hoor meer ze naar ons durfde te staren.
Vanaf onze plek achter op de scooter hebben we wat mooie bergen voorbij zien komen.

De volgende ochtend hebben we fietsen van het hotel mee genomen om een stukje te gaan fietsen. We kwamen bij een interessant weggetje en toen we daar in gingen kwamen we uit bij de faculteit van biologie waar je entree moest betalen voor de flowergardens. Aangezien het niks kostte en we wel wat moois wilde zien gingen we naar binnen. Na een paar saaie bloemetjes troffen we binnen waar het eigenlijk om draaide: het hele dierenrijk... opgezet. Maar niet erg mooi gedaan, scheve kraaloogjes en neptongetjes. Ze staarde ons allemaal bizar en scheel aan. Tja....

Ho Chi Min City

Na Dalat zijn we door gegaan naar Ho Cho Minh city, daar zagen we een beetje tegen op aangezien dit erg druk en rumoerig zou zijn. Het bleek echt hartstikke mee te vallen. Druk was het wel, maar er hing gewoon een leuke sfeer: energiek, vriendelijk en minder opdringerig dan in de rest van Vietnam. 'S avonds gingen we wat drinken bij " cheers" waar de Vietnamese serveerster met een heel kort rokje ons praktisch probeerde te verleiden. We bestelde een cocktail toen een Chinees naast ons in een winkeltje een vietnamese legerhelm op deed en een Vietnamees nadeed. Een Chinees die een Vietnamees nadoet is grappig en toen wij lachte voelde ze zich uitgenodigd om bij ons te komen zitten. Leuk gesprek gehad en email adressen uitgewisseld waarna we vervolgens op het hart gedrukt kregen om een keer naar China te komen zodat zij ons met de auto het land zouden kunnen laten zien, vervolgens zouden we doorrijden naar Tibet... (of het leuk zou zijn vragen we ons af maar het zou zeker een interessante reis worden).

Cu Chi tunnels

Vanuit HCMC hebben we een excursie geboekt naar de Vietcong tunnels in Cu Chi.
De plaatselijke bewoners besloten als guerilla strijders hun land te verdedigen, nadat amerika hun land had platgebombadeerd. (echt plat, inclusief basisscholen etc. met bommen napals en agent orange).
Ze hebben in cu chi tunnels van wel 270 km lang gegraven, als bescherming tegen de bommen en om vandaaruit te vechten.
Ze waren erg slim en vaak wisten de amerikanen niet waar de aanval vandaan kwam. De tunnels zijn opgebouwd in drie lagen, tot 10 meter diep, met afsluitbare compartimenten, zodat ze niet 'uitgerookt' konden worden.

Tijdens deze excursie konden we zelf zien hoe het in deze tunnels was.
De eerste tunnel was niet breder gemaakt voor toeriste,maar je mocht er wel in. hij was zeven meter lang en zat vol vleermuizen. Het was een meter hoog en je kon dus alleen op handen en knieen (met je hoofd tussen de vleermuizen) of op je billen ( jeske koos voor het laatste).

De tweede tunnel was wat groter gemaakt zodat je er gebogen door heen kon lopen. Deze had twee niveaus en is niet ook voor de claustrofobische onder ons. zeker niet wanneer er tien toeristen achter je de tunnels in zijn gegaan.

Verder hebben we alle geimproviseerde vallen kunnen zien. Valkuilen,met mechanismen die stalen pinnen je lichaam in rammen. Achter deze demonstratie was gedetailleerd getekend hoe amerikaanse soldaten in deze vallen terecht kwamen.
Ook zagen we een tank die geveild was door een landmijn, als eerste probeerde Diana daar voorzichtig op te klimmen waarop Jeske zei: " De kans dat je hem kapot maakt is vrij klein hoor, het is een TANK". :)

Vanochtend zijn we vanuit HCMC naar Can Tho in de Mekong delta gereisd, waar we morgen heel vroeg op gaan staan voor de floating market.

• 19 September 2008 - 17:57

Niels:

:D

• 19 September 2008 - 20:01

Marloes:

Hey lieve meiden,

Ik heb net jullie site ontdekt. Ga snel jullie verhalen lezen. Geniet er nog maar lekker van!!!!

Liefs xx Marloes

• 21 September 2008 - 08:46

Ingrid:

Ik mis eigenlijk wel een paar foto's staat dat niet op de planning? verder weer met interesse jullie verhalen gelezen. Ik ga morgen naar een wat minder spannende maar niet minder mooie stad! dus groeten voor beide en een goede afsluiting van jullie vakantie en behouden thuiskomst

• 22 September 2008 - 06:00

Jackie:

Hoi lieverd,
    Wat maak je toch veel mee!!
    Vooral die olifantwatervallen lijken mij wel wat, maar ik betwijfel of mij heupen gebouwd zijn voor die koetsjietunnels. Kom geheid vast te zitten, met vriend Claustrodie dat niet wilt missen natuurlijk..... ;)

dikke kussssssssss

• 22 September 2008 - 13:38

Michael Drenthe:

Hoi Jeske! Leuk om je verhalen te lezen. Ik kan je vast niet jaloers maken met onze corporate dienstdag eropuit afgelopen do. Afgelopen vrijdag hebben we wel een leuk afdelingsuitje gehad.Gevaren op rivier de Maes en met zijn "allen" gegeten in Capelle a/d Ijssel. Geniet ze en groeten Michael!

• 22 September 2008 - 18:45

Zus:

Hee lief,wat maken jullie toch weer veel mee.
    Woendag stamppot? Of spruiten?of misschien hachee?? Komt de mie je strot al uit? Pannekoeken misschien?
    U zegt het maar. U roept, wij koken....
    kusje en voorzichtig naar huis. Pas op je spullen en ga niet met vreemde mannen mee, ook niet als ze jullie een hele lekkere loempia voorhouden.....

x