Glacier exploring!! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu Glacier exploring!! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu

Glacier exploring!!

Door: Jeske

Blijf op de hoogte en volg Jeske

01 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Franz Josef staat dus bekend om zijn gletsjer.
Ik heb gekozen voor de full day glacier explorer hike. Dat hield in een uur lopen door de vallei naar de gletsjer, ongeveer zes uur op het ijs en een uur terug lopen.
Deze gletsjer is een van de snelst bewegende gletsjers op aarde, ik weet uit mijn hoofd even niet meer de details maar ik moet nog ergens een foldertje hebben. Het is ook vrij bijzonder dat deze gletsjer uitkomt op een regenwoud. Het is dan ook een groot contrast als je op de gletsjer staat en je ziet ijs, bergen en regenwoud, heel bijzonder.
Omdat deze gletsjer zo snel beweegt en omdat er zowel veel zon als veel regen is veranderd de glester elke dag. Een pad dat de gidsen op maandag hebben gemaakt, kan op woensdag compleet verdwenen of onbegaanbaar/gevaarlijk zijn. Daarom gaan de gidsen elke morgen vroeg de gletsjer op om paden en trappen uit te hakken. Ook tijdens de Hike was de gids voordurend bezig om de trapjes bij te werken en te zorgen dat alles veilig is.

Ik dacht dat acht uur behoorlijk zwaar zou zijn, maar eenmaal op het ijs ging het allemaal heel goed. We waren zelfs een beetje te snel voor de groep voor ons en moesten soms een tijdje wachten om hun de tijd te geven. In die tijd vertelde de gids vaak maori verhalen. Het verhaal van de gletsjer gaat over een maori vrouw die veel van de bergen en van klimmen hield. Haar geliefde had echter niets met de bergen en wilde nooit mee. Na veel aandringer van zijn vrouw besloot hij toch eens mee te gaan. Tijdens het klimmen had hij veel moeite om boven te komen, maar als een echte troste maori weigerde hij alle hulp van zijn vrouw. Bij de hoogste top biedt zij werderom haar hulp aan, maar hij slaat haar hand weg en verliest zijn evenwicht. De vrouw was ontroostbaar en huilde van verdriet, de goden zagen haar tranen en besloten deze te bevriezen als een herinnering aan deze tragedie...

Tijdens de tocht heb ik veel mooie foto's gemaakt. De gletsjer is echt veel groter dan hij soms lijkt.

In franz sliepen we in een klein soort cabine een stuk dieper in het regenwoud. Deze kamer was wat goedkoper omdat we onze eigen slaapzak konden gebruiken. Zie foto.
De west coast staat ook bekend om zijn zandvliegen, dit zijn miniscule-veneinige-rotbeestjes die enorm-jeukende beten achterlaten. Persoonlijk valt het bij mij wel mee, maar sommige hier zitten helemaal onder de beten...

Na franz zijn we door gereisd naar Wanaka. Deze dag regende het heel de dag heel hard. Aangekomen in dit kleine dorpje hebben we wat boodschappen gedaan en gerelaxed. Ons verblijf was geen hostel maar een hotel dat in twee persoonskamers, twee stapelbedden had geplaats. Maar dus wel met een badkamer (met bad) en een tv waar elke twee uur een nieuwe film op te zien was.
Dit was wel even lekker na al die schimmelige hostels. Hier hebben we dan ook niet veel anders gedaan dan lekker gekookt, een bad genomen en tv gekeken.

Na Wanaka door naar Queenstown. deze stad bevalt me wel. Ik blijf hier dan ook drie nachten en ga dan de bottumbus doen, dat is een extra extentie van mijn buspass die ik gratis kreeg. Ik maak een soort van rondje vanaf queenstown naar het zuiden van nieuw zeeland en dan via milford sound (wat geweldig mooi schijnt te zijn) terug naar queenstown. Daar blijf ik dan nog een nacht en dan ga ik door naar christchurch en kaikoura en dan weer naar het Noordereiland.

Hier in Queenstown is veel te beleven, het is het outdoor centrum van NZ. Ik overweeg op het moment een 143 meter hoge bungee jump....
Maar eerst eens lekker stappen vanavond!

Dat was het voorlopig weer even!
Liefs Jeske

  • 01 Februari 2007 - 07:34

    Jackie:

    Nou meis, als ik je avonturen zo lees, ben ik gewoon stik jalours op je.
    Wat een uitzicht op die gletsjer zeg!! WOW!!

    liefs van ons

  • 01 Februari 2007 - 08:51

    Kris:

    Poehee, ik heb echt een stom, saai, leven als ik jouw verhalen lees... Ik ben JALOURS!!! Neem me de vlgde keer mee op reis, of haal me uit de mailing, ik trek het niet meer, aahhhhh;-) Veel plezier met je volgende avontuur, wederom van grote hoogte naar benee, enjoy! Kus!

  • 01 Februari 2007 - 11:00

    Nieske:

    De tranen van de vrouw veranderen in een gletsjer...Wat een prachtig Maori verhaal! Het is ontzettend bijzonder om al die sages te horen.

    Je bent intussen ook een rasechte outdoorfan!
    Heb je gesprongen????

  • 01 Februari 2007 - 20:30

    Dorothee:

    leuk al die verhalen, hoeveel hostels heb je al vanbinnen gezien. prachtige foto,s. hier alles goed, beginnen volgende week met de afscheidsronde van wim zijn werk. hij stopt op 1 maart, dus nu wat borrels met patienten het het hele medische circus van goirle. wij gaan in maart met birgit en bert no naar curacao. onze vooruitzichten zijn dus ook niet slecht. meiske geniet ervan en heel veel liefs, we denken aan je. tot de volgende keer. wim en dorothee.

  • 01 Februari 2007 - 23:15

    Léon:

    In een woord geweldig Jeske die gletsjer.
    Wat een avonturen! En wij maar ploeteren.
    Maar het is je gegund, hoor.
    Hier alles OK.
    Liefs Léon.

  • 02 Februari 2007 - 03:11

    Annemijn:

    Hey oud reisgenoot! Wat heb jij al weer ontzettend veel gedaan en gezien en je bent ook al zo ver! Gaaf hoor, en mooie foto's. Ik ben nog in Gisborne, op zoek naar werk.. kijken of het lukt en daarna richting Waitamo caves en Taupo..
    Jij super veel plezier nog in NZ en Maleisie, maar dat zal zeker lukken! Kus Annemijn

  • 02 Februari 2007 - 20:28

    Marloes&André:

    Ha lieve jes!
    We heb net voor het eerst je site gevonden en je avonturen gelezen. Wat super gaaf dat je het zo naar je zin hebt! heel veel plezier dikke kus

  • 03 Februari 2007 - 15:37

    Diana:

    Mooie foto's. Ben blij dat je het zo naar je zin heb, Jes. Heel veel plezier nog. Kus didi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

mijn reisdagboek.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 19238

Voorgaande reizen:

11 Januari 2018 - 27 Januari 2018

Laos

14 September 2015 - 01 Oktober 2015

Peru September 2015

03 Februari 2011 - 25 Februari 2011

YessY goes Bali

08 Januari 2007 - 24 Maart 2007

Nieuw Zeeland, Maleisie en Vietnam

Landen bezocht: