My new favourite animal! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu My new favourite animal! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu

My new favourite animal!

Door: Jeske

Blijf op de hoogte en volg Jeske

13 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Wat een verrassing, aangekomen in Christchurch, weer een grote stad, vond ik er dus wederom geen reet aan. Ik miste meteen de natuur, de bergen en de sfeer van de kleinere plaatsen. Daar zat ik weer tussen de auto’s en de grijze gebouwen, ik vond het helemaal niks. Dat wordt nog wennen als ik terug naar nederland ga!

Ik zou eigenlijk drie nachten in christchurch blijven, maar Marloes ging een dag eerder naar Kaikoura en die zou ik dan mislopen, dus ik besloot met haar mee te gaan en vervolgens drie nachten in Kaikoura te blijven.
Kaikoura is Maori.
Kai betekend: to eat en Koura betekend: crayfish. Crayfish is een soort kreeft, en dus erg duur, ik heb het dan ook niet gegeten.
Waar Kaikoura ook bekend om staat is het geweldige zeeleven. Voor de kust van Kaikoura komen warme stromen van de pacifische oceaan samen met koudere stromen vanuit antarctica waardoor er een zeer uitgebreid en gevarieerd zeeleven is ontstaan. Daarnaast valt de zeebodem ongeveer een kilometer van de kust vandaan plotseling heel diep naar beneden.
Deze omstandigheden zorgen voor de aanwezigheid van de Dusky Dolphin, de Albatros, de Zeeleeuw en de Walvis. Er worden in kaikoura verschillende tours georganiseerd om deze dieren te bekijken.

Zoals ik al had aangekodigd heb ik de Dolphin Swim geboekt. Deze vertrok om 5.30 in de morgen. In het pikkedonker naar het dolfijncentrum gelopen, waar we een wetsuit aan kregen en een video keken over hoe je je het beste kunt gedragen in het water.
Er werd veel nadruk gelegd op het feit dat de dieren niet getraind of gevoed worden en dat er geen garantie was dat de dieren in een speelse bui waren.
Toen stapte we op de boot. Na vijf minuten varen had ik al een paar dolfijnen gezien, maar we zouden een stuk verder varen om een grote groep in te halen. Je wordt min of meer midden in een groep zwemmende dolfijnen gedropt, je bent er on hen te vermaken en niet andersom.
Na vijftien minuten varen hadden we het grote geluk dat er een Walvis in zicht was!!!! We zagen hem ademhalen aan het oppervlak, zich klaarmakend voor een duik naar de diepte, waar voedsel te vinden is. Het was prachtig om te zien hoe hij dook, met zijn staartvin boven water de diepte in. Als klap op de vuurpijl vloog er ondertussen ook een albatros voorbij! Kortom drie vliegen in één klap, ik hoef geen whale watch of albatros encounter meer te boeken.. scheelt weer een hoop dollars!

Even later lag de boot stil en zwommen er overal dolfijnen om ons heen. We trokken onze flippers aan en gleden langzaam in het best wel koude water. Gelukkgi hadden we wetsuits aan. Niet dat je het lang koud kan hebben, want het moment dat je je eerste dolfijn tegen komt raak je zo enthousiast dat je de kou spontaan vergeet en gefascineerd raakt door deze leuke dieren. Er was ons geadviseerd hoge geluidjes en oogcontact te maken, dan kwamen ze naar je toe en kon je met ze mee zwemmen en rondjes te draaien. De dolfijnen vinden het leuk als je een soort wedstrijdje met ze doet, wie het snelst rond kan draaien (zij winnen natuurlijk, daarom vinden ze het ook zo leuk).
Omdat ik druk bezig was met de dolfijnen, moet ik toe geven dat ik af en toe bijna stikte van het water dat tijdens het zwemmen en ronddraaien in mijn snorkel terecht kwam, maar dat deed er niet toe!
Eén van dolfijnen bleef een tijdje bij me, ik herkende hem aan een krasserig litteken naast zijn vin. Hij zwom op zi jn kop onder me langs en deed constant wedstrijdjes. Af en toe was ik ze ineens kwijt en als ik dan in mijn snorkel hoge tiktiktik geluidjes maakte dan kwamen er ineens drie voorbij zoeven van verschillende kanten.
Na het zwemmen konden we de wetsuits uitdoen en warme kleren aantrekken, ook was er warme chocolade melk en koekjes. Helaas kon niet iedereen even goed tegen het deinen van de boot en hebben er een aantal emmers te pas moeten komen...
Eenmaal weer droog en warm kregen we de gelegenheid om foto's en filmpjes (jeske2.hyves.nl) te maken.
Kortom het was FANTASTISCH! Echt een aanrader voor iedereen die niet bang is voor water.


Het was in kaikoura vrij slecht weer, dus de twee dagen die ik daar zat heb ik door gebracht met lezen, filmpjes kijken in de tv kamer, en kaartspelletjes doen met andere reisgenoten. Ook wel eens lekker, het is tenslotte vakantie...!

Vanmorgen heb ik Kaikoura verlaten om met de bus naar Picton te gaan, voor de boot naar Wellington. Toen ik vanmorgen wakker werd en naar buiten keek, was de lucht helder net nu ik weg ga, zul je altijd zien...
In wellington blijf ik één nachtje en dan reis ik door naar Taupo. Ook hier ben ik al geweest (de skidive!!!) maar het was een leuk stadje dus daar blijf ik twee of drie nachtjes. Op de heen weg heb ik geen kans gehad de Tongariro crossing te doen in Tongariro National Park, dus als het weer goed is ga ik dat alsnog doen. Dit is een pittige wandeling van 6 tot 8 uur door een prachtig, vulkanisch gebied richting de vulkaan die gebruikt is voor Mount Doom in Lord of the Rings.
Wel de moeite waard dus.

Volgende keer weer meer!!!

Liefs Jeske

  • 13 Februari 2007 - 09:35

    Ewout:

    Ej Jeske!

    eindelijk maar even n berichtje van mij vanuit Nederland, liever vandaag dan morgen (Gezien de grote lading die het bericht dan zou krijgen op valentijnsdag)

    Het is echt leuk om over je avonturen in het zuiden te lezen.. wie had zo'n veelzijdigheid verwacht van een kantoorchick nog niet zo lang geleden in London!

    Geniet van al de indrukken! en pas een beetje goed op jezelf ;)

    Groetjes,
    Ewout


  • 13 Februari 2007 - 10:17

    Niels:

    VET !!

  • 13 Februari 2007 - 13:44

    Michiel:

    DOL-FIJN;P,

    Als een vis in het water zeg maar.. Wel mooi om je foto's te zien..(net of ik ze zelf gemaakt heb;))Ik zie dat je nog geniet met volle teugen, heerlijk, zou willen dat ik er was, lijkt me aardig ontspannend.. (kan ik ook wel gebruiken, hehehe). Hoe lang ben je nu nog van huis??
    Ik wens je een hele fijne reis verder, hoop dat je terug komt met nog meer verhalen, die je nu nog niet verteld hebt..
    Dikke kus en veel plezier gewenst van mij..
    (K)

  • 13 Februari 2007 - 15:31

    Juliet:

    Wauwie..............


    xx

  • 13 Februari 2007 - 16:27

    Nieske:

    Dus toch een hutje op de hei zoeken ;-) Die stadse drukte is niks meer voor jou!


  • 13 Februari 2007 - 17:13

    Lieke:

    GAAAAAAAAF!!!!!!!! wederom jaloers.. gelukkig mag ik deze week een ticket naar Bali gaan boeken ;)

    Dikke zoen Lieke

  • 14 Februari 2007 - 07:12

    Jackie:

    Jeeeeeh!! Fantastisch!! Ben weer stik jalours.
    Ik kan me zomaar voorstellen, dat de grauwe grijze stad je niet meer kan bekoren.
    Ik zal mijn ogen goed openhouden bij 'Boer zoekt vrouw'. ;)

    Dikke kussssssss!!

  • 15 Februari 2007 - 16:14

    Diana:

    Wat zijn ze klein! En op die ene foto zwemt hij toch gewoon ondersteboven? of kunnen ze dat niet. In ieder geval was het vast een geweldige ervaring, echt iets voor jouw.

  • 15 Februari 2007 - 21:16

    Marloes:

    Wat een gaaf en spannend! lijkt me ook wel eng die beestjes om je heen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

mijn reisdagboek.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 19245

Voorgaande reizen:

11 Januari 2018 - 27 Januari 2018

Laos

14 September 2015 - 01 Oktober 2015

Peru September 2015

03 Februari 2011 - 25 Februari 2011

YessY goes Bali

08 Januari 2007 - 24 Maart 2007

Nieuw Zeeland, Maleisie en Vietnam

Landen bezocht: