The Tongariro Crossing... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu The Tongariro Crossing... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jeske Cloïn - WaarBenJij.nu

The Tongariro Crossing...

Door: Jeske

Blijf op de hoogte en volg Jeske

15 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Taupo

Ik weet het, het is een beetje snel gevolgd op het vorige bericht, maar nu alles nog vers in het geheugen staat wil ik het meteen op schrijven.

Vandaag wederom een vroege morgen. De bus voor de Crossing vertrok om 5.40... Gelukkig heb ik goede oordopjes en kon ik daardoor lekke rop tijd gaan slapen gisteren!

Over de Crossing;
Laten we allereerst even voorop stellen dat de Tongariro Crossing niet voor mietjes is. Het is een 18.5 km lange wandeling en als je er eenmaal aan begint kan je niet terug. Je wordt namelijk aan de andere kant pas weer opgehaald.
De wandeling voert van het parkeerterrein naar de Soda Springs, dit is een lang stuk door de vallei met uitzicht op Mount Ngauruhoe, gebruikt voor Mount Doom in Lord of the Rings. Vervolgens komt het eerste sterk stijgende stuk. Dit stuk wordt de Devils Staircase genoemd, je komt er vanzelf achter waarom, zegt de brochure. En ze hadden gelijk....
Eenmaal op de kop voel je je de koningin en kan je een mooi stuk door de south crater lopen. Hier heb ik ook een filmpje van gemaakt (wederom te zien op jeske2.hyves.nl).
Wanneer je de crater doorkruist hebt, moet je de Red Crater Ridge op. Dit is het laatste steile stuk van de wandeling. Halverwege heb je mooi uitzicht op de Red Crater, die dus inderdaad rood is. Dan loop je verder naar de top, waarvandaan je uitkijkt op Blue Lake aan de overkant van de Central Crater.
Eenmaal hier heb je het ergste gedeelte gehad en daal je een stuk richting de Emerald lakes, dit zijn drie meren die zo helder groen zijn dat het bijna lijkt of het niet echt is. Hier heb ik lekker geluncht en wat energie opgedaan.
Om bij Blue Lake te komen, doorkruis je eerst de Central Crater en moet je daarna een relatief kort stuk om hoog. Blue Lake was inderdaad blauw... ;)
Vanaf Blue Lake loop je langs de oostelijke zijde van Mount Tongariro. Je verlaat de Vulkaan en komt in een duinachtig gebied met hier en daar wat hot springs en stoom uit de grond. Dit was een vrij lang, maar goed begaanbaar stuk naar de Ketetahi Hut. Hier had je uitzicht over een groot gebied aan de andere kant van het national park.
Na een korte pauze ben ik in een stuk doorgelopen naar het eind. In het laatste stuk verandere het landschap weer in regenwoud.

Ik heb het niet slecht gedaan, al zeg ik het zelf. Ik heb er 6 uur en 20 minuten over gedaan inclusief pauzes. Normaal staat er 7 a 8 uur voor, dus: schouderpklopje voor mij!
(Mag ook wel na al die fergburgers... ;))

Ik heb onderweg veel foto's gemaakt, van elk stuk dat ik hier boven heb beschreven.
Ik moet er wel bij zeggen dat de omgeving niet totaal tot zijn recht komt op de foto. Maar eigenlijk geldt dat voor alles in Nieuw Zeeland. Wil je echt de prachtige natuur en omgeving in al zijn glorie zien en ervaren dan moet je nu naar d-reizen.nl gaan en zelf een ticket boeken!

Nog een paar dagen en mijn tijd in Nieuw Zeeland zit er op... Ik vind het jammer om dit land te vertalen, maar ik kijk er erg naar uit om met Diana naar Maleisie te gaan.
Morgen reis ik door naar Auckland om mijn laatste twee dagen door te brengen.

Kia Ora!

  • 15 Februari 2007 - 09:56

    Léon:

    Ben je nu dan definitief gecharmeerd van bergwandelen? Dat beloofd veel voor de toekomst. Ik bewonder je.

  • 15 Februari 2007 - 14:57

    Jackie:

    Wow Jes!!
    De uitzichten die jij 'live' mag aanschouwen, heb ik slechts in boeken, tijdschriften of op anschichtkaarten gezien.
    Werelds, die mooie uitzichten.
    Tis toch net ff wat anders dan boven op de hobbel, de Galileilaan inkijken zullen we maar zeggen.

    Ben heel benieuwd naar Maleisië.

  • 15 Februari 2007 - 19:26

    Floortje:

    Nog een hobbit tegen gekomen?

  • 15 Februari 2007 - 21:07

    Marloes:

    Heel veel plezier met DIDI in Maleisie!! dikke kus

  • 16 Februari 2007 - 09:56

    Gieltje:

    Maleisië in zich...ben benieuwd! Je vader is al een mooie (berg)trip aan het plannen:p, hahaha!
    KWens je heel veel plezier daar, zorg voor jezelf! Have a jollie good journey! (and weekend, ofcorso)
    Dikke kus van mij

  • 16 Februari 2007 - 10:52

    Ingrid:

    Net als Leon denk ik meteen bij het zien van jouw foto's aan de Pyreneeen. Dichterbij hebben we ook veel moois.
    Petje af voor zo'n lange wandeling. Ik kan gerust stellen dat ik je het niet na doe!!
    kus en goede reis naar Maleisie. Groetjes ook voor Diana.

  • 16 Februari 2007 - 18:18

    Steef:

    Hej Igen!

    Gaaf dat je tongariro crossing heb gelopen! Ik ben blij dat je het geweldig vond. Nadat ik het je als 'must see' had aangeraden, kreeg ik later een beangstegend gevoel omdat ik het alleen van horen zeggen had gehoord dat het zo mooi zou zijn en het een zware en vermoeiende tocht zou zijn! Maar je hebt het toch maar gedaan! Wordt vast een beetje vreemd als je terugkomt in ons platte landje :)

    Enjoy your time in Maleisie! Hejdo!

  • 18 Februari 2007 - 18:37

    M I C H E L:

    Hey Andere wereldreiziger,

    Leuk om je laatst weer op msn te spreken. Vanwege het tijdsverschil zijn we van elkaar afhankelijk op msn, haha. Leuk om te lezen dat je zo geniet. Als ik de foto's zo zie ben ik erg jaloers. Ik ga je in ieder geval volgen :). Spreek je snel weer, Dikke KuS!

  • 20 Februari 2007 - 18:31

    Oma:

    Ik heb je foto's gezien
    Wat een ervaring !!!
    Ik ben nu bij Lianne en zijn straks bij Stijn in het nieuwe huis gaan kijken. Liefs Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

mijn reisdagboek.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 19242

Voorgaande reizen:

11 Januari 2018 - 27 Januari 2018

Laos

14 September 2015 - 01 Oktober 2015

Peru September 2015

03 Februari 2011 - 25 Februari 2011

YessY goes Bali

08 Januari 2007 - 24 Maart 2007

Nieuw Zeeland, Maleisie en Vietnam

Landen bezocht: